Do września tego roku 10 miejskich ulic będzie miało twarde nawierzchnie asfaltowe lub z kostki brukowej. Najwięcej ma się zmienić na osiedlu "Sadyba" i w jego okolicy, bo wreszcie powstanie też chodnik do „Polanki", aż do graniczącego z Płońskiem Szerominka.
Ze względu na bezpieczeństwo i wygodę pieszych chodnik wzdłuż ulicy Wieczorków - od zjazdu w ulicę Fiołkową aż do granicy miasta był niezbędny. Poza mieszkańcami Sadyby przyda się on głównie zamieszkującym w domach wielorodzinnych na osiedlu „Polanka", a także mieszkańcom Szerominka - w tym głównie dzieciom chodzącym do płońskich szkół.
Do tej pory ludzie chodzili w tamtą stronę skrajem jezdni, bo trudno w tym miejscu mówić o poboczach. Zimą trzeba się poruszać jezdnią, co jest jeszcze bardziej niebezpieczne i uciążliwe, gdyż ruch samochodowy (osobowy i ciężarowy) na Wieczorków jest coraz większy.
Na te kwestie zwracali uwagę płońscy radni, spośród których Bożena Dzitowska długo wydeptywała szeroką ścieżkę do burmistrza i urzędników miejskich w tej sprawie. Andrzej Pietrasik korzystając ze swoich kompetencji w obszarze ustalania planu budów i remontów zdecydował, że chodnik wszedł do planu na rok 2014. Co więcej, poza chodnikiem w kierunku osiedla „Polanka", po prawej stronie idąc w kierunku Szerominka, powstanie także drugi ciąg pieszy po stronie lewej - od wysokości ul. Lawendowej.
Oba chodniki dojdą do granic miasta - lewa strona połączy się z istniejącym chodnikiem gminnym w Szerominku. W tej sprawie burmistrz Pietrasik kilka tygodni temu spotkał się z zarządczyniami osiedla „Polanka" i przedstawił im koncepcję planowanych działań.
Ta inwestycja wymagała podziału planowanych prac. Na kolejne lata przewidziany jest remont i przebudowa ul. Wieczorków od granicy miasta do skrzyżowania z ul. Kopernika, ale chodniki, o których mowa, wyłączono z tego projektu i na szczęście powstaną wcześniej, niż zmiana nawierzchni i przebudowa Wieczorków na innych odcinkach.
Pięć ulic na Sadybie
Przy okazji zaplanowanej budowy chodnika, skorzystają również mieszkańcy Sadyby. Ostatnią pracą drogową w tym miejscu Płońska było ułożenie z kostki brukowej wewnętrznego odcinka ul. Fiołkowej; pozostałe istniejące nawierzchnie asfaltowe były wykonane w roku 2000. Teraz kolejnych pięć ulic Sadyby będzie już miało nawierzchnie twarde.
Plan przewiduje wykonanie krawężników i ułożenie asfaltu na:
1) ul. Magnolii - odcinek od ul. Makowej do ul. Dalii, długości około 320 metrów, szer. 10,0 m w liniach rozgraniczających,
2) ul. Różana - odcinek od działki nr 231/3 do działki nr 2344 oraz od nr 2372 do nr 239/8, długości ok. 370 metrów, szer. 10,0 m w liniach rozgraniczających,
3) ul. Makowa - odcinek od działki nr ewid. 234/36 do dz. nr 2423/1 oraz przy działce nr 234/20, długości ok. 250 metrów, szer. 11,00 metrów w liniach rozgraniczających (w tym wyjazd do ul. Wieczorków),
4) ul. Azalii - odcinek od ul. Wieczorków do ul. Dalii, długości 484 m, szer. 10,0 m w liniach rozgraniczających.
Ponadto z kostki betonowej zostanie wykonana droga dojazdowa długości 120 m, szer. 3,50 m, pomiędzy ul. Fiołkową a ul. Makową - adresy: ul. Wieczorków 92CDEFGH.
Na Płockiej I, Proletariackiej i Skarżyńskiej
Ekipy budowlane pojawią się również w innych częściach miasta. W ramach projektu obejmującego 10 miejskich ulic wykonane będą roboty drogowe na:
1) ul. 40-lecia PRL - odcinek od ul. Korczaka do ul. Baczyńskiego, długości 210 metrów, szer. 8 m w liniach rozgraniczających, proponowana nawierzchnia asfaltowa,
2) ul. Korczaka - odcinek od ul. 40-lecia do ul. 40-lecia, długości 170 metrów, szer. 8 m w liniach rozgraniczających, proponowana nawierzchnia z kostki betonowej jako ciąg pieszo jezdny.
Ulica 40-lecia PRL (część północna od strony rzeki Płonki) ze względu na zlokalizowanie w części osiedla na terenach zalewowych znajduje się na skarpie, która została sztucznie wyniesiona w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Urząd Miejski zaznacza w warunkach umowy z projektantem, by ten wziął pod uwagę wyniesienie krawędzi korony drogi (ul. 40-lecia) ponad poziom wód zalewowych.
Budowa ulicy Proletariackiej:
Ulica Proletariacka jest dojazdową drogą osiedlową o nawierzchni gruntowej, długości 180 metrów, szerokości 7 m. Proponowany rodzaj nawierzchni: ciąg pieszo jezdny z kostki betonowej, proponowane odprowadzenie wód opadowych do studni chłonnych. Ulica Proletariacka jest ulicą bez przejazdu zakończona „nawrotką", początek od ul. Wyszogrodzkiej.
Sposób włączenia ulicy Proletariackiej do drogi wojewódzkiej ulicy Wyszogrodzkiej wymagać będzie uzgodnienia z Mazowieckim Zarządem Dróg Wojewódzkich w Warszawie. Jeśli w wyniku uzgodnień zajdzie konieczność zmiany oznakowania, po stronie projektanta będzie także opracowanie projektu zmiany stałej organizacji ruchu.
Budowa ulicy Skarżyńskiej:
Ulica Skarżyńska jest drogą gminną zlokalizowaną w płd.- zach. części miasta w okolicach dzielnicy przemysłowo-składowej. Początek ulicy od ul. Wyszogrodzkiej, a koniec na skrzyżowaniu z ul. Przemysłową. Jest to droga dojazdowa do posesji, o długości 370 metrów. Ulica nieurządzona o nawierzchni gruntowej, wzmocnionej warstwą różnych kruszyw. Obecnie pas terenu przeznaczony do lokalnego, dwukierunkowego ruchu kołowego jest zmiennej szerokości, miejscami zwężony do 3,5 m.
W ramach zadań projektanta będzie także przygotowanie dokumentacji regulującej stan prawny gruntów, przez które będzie przebiegała ul. Skarżyńska, w tym. m.in. zaznaczenie terenu do wykupu przez miasto, a także uzyskanie zezwoleń na przeprowadzenie inwestycji.
Wykonawca projektu wszystkich wymienionych inwestycji będzie warszawska firma ZRI DROMBUD, z którą burmistrz zawarł umowę poprzetargową 7 stycznia tego roku. Wykonawca ma miesiąc na przedstawienie koncepcji rozwiązań projektowych. Następnie mieszkańcy w dn. 10-14 lutego będą mogli w ratuszu obejrzeć wstępne plany i zgłosić swoje uwagi i wnioski.
W sumie DROMBUD ma czas do 7 lipca na przygotowanie pełnej dokumentacji umożliwiającej wykonanie prac. Im szybciej to zrobi, tym prędzej rozpocznie się procedura wyłaniania wykonawcy i rozpoczęcie robót drogowych.
Piotr Kaniewski
Na zdjęciu: ul. Wieczorów - dojście do osiedla Polanka i Szerominka jest trudne latem, gdy chodzi sie skrajem jezdni, a co dopiero zimą?