Od 1 lipca właścicielem naszych odpadów jest gmina, a obowiązek wywozu śmieci spoczywa na firmie, która wygrała przetarg, czyli PGK. Znamy już harmonogram wywozu odpadów zmieszanych, czyli wszystkiego poza pięcioma frakcjami do segregacji.
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. ma obowiązek wyposażenia każdej nieruchomości w odpowiednie pojemniki i worki do zbierania odpadów komunalnych.
Dla mieszkańców osiedli wielorodzinnych (bloki SM i wspólnot mieszkaniowych) w pobliżu budynków zostanie ustawionych 5 pojemników w odpowiednich kolorach i kontenery na odpady zmieszane.
Uwaga: mieszkańcy bloków nie będą dostawali worków do segregacji domowej. Chodzi tylko o to, by do odpowiedniego pojemnika obok budynku wrzucić takie odpady w dowolnej ilości, jakie mają się w nim znaleźć - szkło - do szkła, papier - do papieru etc. Można to przynieść w torbie foliowej, a torbę zabrać z powrotem lub wyrzucić ją do pojemnika koloru żółtego.
To właściciele domów jednorodzinnych otrzymają 5 kolorowych worków i kody kreskowe do nalepienia na worki, pozwalające na identyfikację osoby segregującej śmieci oraz pojemniki z chipami na odpady zmieszane.
Uwaga: PGK prowadzi wykup używanych pojemników z kółkami z tworzyw sztucznych od właścicieli domów jednorodzinnych. Jeśli są w dobrym stanie, można je wykorzystać dalej. Wówczas firma przy pierwszym odbiorze założy na niego czip identyfikacyjny. Jeśli nie mamy odpowiedniego pojemnika (bo mieliśmy metalowy), wówczas PGK dostarczy plastikowy z kółkami, natomiast stary pojemnik trzeba będzie odwieźć do PSZOK-u lub wykorzystywać inaczej.
Przeznaczenie worków i pojemników:
- niebieski - „PAPIER"
- żółty - „METALE, TWORZYWA SZTUCZNE"
- biały - „SZKŁO BEZBARWNE"
- zielony - „SZKŁO KOLOROWE"
- brązowy - „ODPADY ZIELONE"
Na razie znamy harmonogram odbioru odpadów zmieszanych (stałych) dla osiedli jednorodzinnych, który publikujemy poniżej.
Od mieszkańców bloków kontenery z odpadami zmieszanymi będą odbierane tak jak dotąd, czyli po zgłoszeniu przez administrację takiej konieczności.
Uwaga: odpady zmieszane (stałe) to w skrócie wszystko to, co nie da się sklasyfikować do wyrzucenia do jednego z pięciu kolorowych pojemników segregacyjnych, czyli głównie resztki kuchenne, przeterminowana żywność etc.
Z kolei odpadami stałymi (zmieszanymi) nie są: farby i ich opakowania, lakiery, baterie, sprzęt elektro-agd, odpady poremontowe, stłuczone lustra, stara glazura czy stare meble (nawet pocięte). Tego typu odpady należy dostarczyć do PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych), lub za opłatą wynająć od PGK odpowiedni kontener.
Harmonogram wywozu odpadów segregowanych z osiedli jednorodzinnych będzie podany niebawem. W każdym razie na osiedlach także pozostają „dzwony" na papier, szkoło bezbarwne i kolorowe oraz tworzywa sztuczne.
Przypominamy, że w Płońsku dla gospodarstw domowych opłata śmieciowa wynosi 15 zł (niesegregowane) lub 11 zł (segregowane) miesięcznie od każdej osoby zgłoszonej w deklaracji.
Uwaga: Rodziny wielodzietne, które zdecydują się segregować śmieci w swoich domach, od października br. zostaną zwolnione z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na trzecie i kolejne dziecko. Jest to decyzja radnych w związku z rozszerzeniem miejskiego programu Rodzina 5+.
Piotr Kaniewski
Harmonogram wywozu odpadów zmieszanych z osiedli jednorodzinnych na terenie Płońska: