Radni miejscy przyjęli uchwałę m.in. o sposobie przygotowania i odbioru śmieci, a jednoczęsnie poparli wniosek Rady Miejskiej Inowrocławia dotyczącej niezgodności ustawy"smieciowej" z konstytucją i skierowania skargi do Trybunału Konstytucyjnego.
Ustawa śmieciowa, to dla samorządu i mieszkańców prawdziwe pole minowe - powiedział burmistrz Andrzej Pietrasik rozpoczynając sesyjną dyskusję. Burmistrz podkreślił, że dla Płońska największym problemem jest fakt, że mając własne wysypisko spełniające wszelkie normy, musimy wywozić śmieci na wysypisko w Sierpcu, ponieważ wysypiska są wskazane aktami prawnymi wyższego rzędu. - Jest to problem ogólnopolski. Mam nadzieję że ten zapis zostanie złagodzony z uwzględnieniem potrzeb lokalnych - mówił burmistrz, który nawiązał także do wydatków na wdrażanie ustaw śmieciowej i zobowiązał się przekazać radzie i mieszkańcom wszelkie informacje o tym, jak będą wydawawane pieniądze na te zadania.
Na wdrażanie poszczególnych elementów ustawy śmieciowej miasto przeznaczy z budżetu 500 tys. zł. - To kwota z naddatkiem. Przeznaczona zostanie m.in. na sprzęt komputerowy, koszty korespondencji pocztowych oraz na pokrycie długów za tych mieszkańców, którzy nie zapłacą za wywóz śmieci - wyjaśnił burmistrz.
Do deklaracji rozliczeniowej nawiązał radny Władysław Kuciński, który zaznaczył, że rozliczanie i informowanie o wydatkach nie jest żadną łaską i że do tego burmistrza i pracowników obliguje prawo.
Podczas obrad podjęto uchwałę w sprawie poparcia wniosku Rady Miejskiej Inowrocławia do Trybunału Konstytucyjnego, dotyczącego stwierdzenia niezgodności z Konstytucją RP przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Tym samym płoński samorząd dołączył do wielu innych samorządów w Polsce.
Niezgodnie z konstytucją
Zdaniem samorządów niezgodność z konstytucją zawiera art. 6d, w którym nałożony został na wójta, burmistrza lub prezydenta miasta obowiązek zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo przetargu na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów oraz art. 6e stanowiącego, iż spółki z udziałem gminy mogą odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy, w przypadku, gdy zostały wybrane w drodze przetargu.
Zdaniem władz lokalnych w Polsce wprowadzone zostało przez ustawodawcę ograniczenie możliwych sposobów realizacji przez gminę jej zadań własnych i stoi w sprzeczności z zasadą wynikającą z prawa zamówień publicznych
Kto zapłaci za worki?
Radni dyskutowali także na temat kosztów, jakie mają ponieść mieszkańcy. Wywózka śmieci z prywatnych posesji będzie kosztować 11 zł miesięcznie od osoby za śmieci segregowane. Radny Władysław Kuciński zwrócił uwagę na dodatkowe wydatki, czyli zakup worków. Jeśli koszty te ponosiłby właściciel, to jego koszty wzrosłyby o kolejne 10 zł. Obecni podczas obrad sesji pracownicy wydziałów ratusza zapewnili, że zgodnie z założeniem koszty zakupu worków poniesie wykonawca usługi, czyli firma, która wygra przetarg.
Jak poinformowała Beata Klik - dyrektor Wydziału Infrastruktury Technicznej, przygotowywana jest specyfikacja tego zamówienia.
Na zdjęciu dyrektor wydziału infrastruktury technicznej Beata Klik wyjaśnia podczas sesji szczegóły przedsięwzięcia śmieciowego.Co ze zużytymi meblami?
Radna Bożena Dzitowska zwróciła uwagę na odpady wielkogabarytowe - na przykład stare meble czy gruz. Zgodnie z ustawą tego typu odpady będą bezpłatnie odbierane dwa razy do roku. Za dodatkowy wywóz mieszkańcy będą musieli zapłacić odbiorcy, lub samemu przywieźć odpady do punktu selektywnej segregacji.
Spalane odpadów surowo zabronione
Radna Dzitowska zwróciła także uwagę na zwyczaj spalania odpadów z plastiku czy gumy w piecach i na terenach prywatnych posesji, co powoduje emisję toksycznych substancji i związków do atmosfery. Jak poinformował burmistrz, w Płońsku ograniczono emisję szkodliwych substancji do minimum, ale ze zjawiskiem spalania śmieci miasto będzie nadal walczyć. Radni usłyszeli, że w styczniu strażnicy miejscy na terenie Płońska będą przeprowadzać kontrolę połączona z akcją informacyjną skierowaną do mieszkańców.
Jak czytamy w uchwale, odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości będzie odbywać się zgodnie z harmonogramem podanym do publicznej wiadomości. Z budynków jednorodzinnych odpady będą odbierane nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie. Natomiast z wielorodzinnych bloków i budynków użyteczności publicznej nie rzadziej niż raz w tygodniu.(DK)
Opłaty, terminy, deklaracje - więcej o ustawie śmieciowej w Płońsku - kliknij.