niekoniecznie zaraz kraksa, zjazd do rowu czy wypadek. Nigdy nie wiemy na 100 %, że poślizg akurat nam się nie przydarzy, bo spowodować go może przymarznięty do jezdni kamień, rozmarznięta kałuża lub nerwowy ruch kierownicą. Jak tego uniknąć? Poznać siły działające na auto.
Eksperci mówią, że najgorszą porą roku na poślizgi jest lato, bo wtedy jeździ się szybciej, a zimą kierowcy z reguły bardziej uważają. Skoro mówią, to wiedzą co, ale zimowe poślizgi są tak samo niebezpieczne, a może bardziej, gdyż zdarzają się często kierowcom z reguły jeżdżącym bardzo rozważnie. Poślizg powoduje jednak u nich większy stres, a to kończy się często stłuczką z innym autem, wpadnięciem do rowu lub (oby nie) poważnym wypadkiem.
I tu eksperci są zgodni: trzeba poznać auto i wiedzieć, jakie siły na nie działają.
- Wszystkie bez wyjątku samochody są podsterowne lub nadsterowne. Te dwa pojęcia są związane z reagowaniem samochodu na ruchy kierownicy. Rzeczywisty tor jazdy po łuku nigdy nie odpowiada temu, który wynikałby z ustawienia przednich kół samochodu. Samochód podsterowny ma tendencję do „uciekania" na zewnątrz łuku. Nadsterowny wręcz przeciwnie: zacieśnia łuk wbrew woli kierowcy. Nadsterowność jest cechą charakterystyczną samochodów z przednim napędem, podsterowne są auta z napędem na tylną oś - pisze Ryszard Jakubowski w dziale Moto portalu Wieszjak.pl (czytaj całość).
Te dwie główne cechy większości aut na naszych drogach mają bezpośrednie przełożenie na „zachowanie się" samochodu w momencie utraty przyczepności. Reszta, czyli opanowanie niepokoju i szybka właściwa reakcja, należą do kierowcy.
Polecamy film Zimowa Szkoła Jazdy z portalu Interia, z którego krok po kroku można dowiedzieć się, co zrobić z kierownicą, jak kontrować, kiedy hamować i w ten sposób przywrócić kontrolę na pojazdem.
Film: http://www.interia.tv/wideo-zimowa-szkola-jazdy-wychodzenie-z-poslizgu,vId,702062
Niezależnie od własnych umiejętności przy zimowych wyjazdach lepiej w bezpiecznym miejscu sprawdzić działanie systemów wspomagających hamowanie i kontrolę pojazdu, sprawdzić działanie hamulców, pozapinać pasy, a w przypadku kierującego zdjąć grubą kurtkę, która ogranicza ruchy.
Zmienne warunki pogodowe zima powodują, że jednego dnia jeździmy po suchym śniegu lub posypanych jezdniach, a drugiego już mamy błoto pośniegowe, zmarznięte nierówności pod nim lub pod jednym kołem kałużę, a pod drugim śliskie lodowisko. Dobrze znana droga wtedy staje się niebezpieczna, a są przecież jeszcze piesi, na których reakcje trzeba uważać i przewidywać je.
- Piesi wchodzący na jezdnię muszą także przewidywać zachowanie pojazdów na śliskiej, oblodzonej i zaśnieżonej jezdni. Droga zatrzymania pojazdu z całą pewnością ulegnie wydłużeniu i to nawet o kilkanaście, czy kilkadziesiąt metrów!!! Nie wolno o tym nigdy zapomnieć. Zaskoczenie kierowcy przez roztargnionego pieszego bardzo łatwo może doprowadzić do niekontrolowanego poślizgu - przestrzega asp. sztab. Jan Borowski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu.
- Przy wcześnie zapadającym zmierzchu niebagatelnego znaczenia nabierają wszelkiego rodzaju elementy odblaskowe przy naszej odzieży, torbach i plecakach. Dbając o swoje bezpieczeństwo poprzez używanie elementów odblaskowych dajemy kierowcom większą szansę na dostrzeżenie naszej sylwetki pośród wielości docierających do jego oczu refleksów świetlnych. Wszyscy poruszający się po poboczu lub jezdni muszą pamiętać, że dozwolone jest poruszanie się pieszych tylko po lewej stronie drogi, a jeżeli idziemy po jezdni musimy ustępować miejsca zbliżającym się pojazdom - radzi policjant z wojewódzkiej „drogówki".
Samochód, kierowca, droga - zimowe porady KWP w Radomiu
1. Trzeba bardzo rygorystycznie podchodzić do obowiązku dostosowania prędkości jazdy do warunków drogowych. Zbliżając się do skrzyżowań czy zakrętów musimy hamować z wyczuciem i odpowiednio wcześniej, niż robiliśmy to w ciepłe dni. Pamiętajmy o zmianie opon na zimowe, ale musimy wiedzieć, że nawet najlepsze opony zimowe nie zapewnią przyczepności w zimie na poziomie, do jakiego przyzwyczailiśmy się latem.
2. Zachowanie bezpiecznego odstępu nabiera w zimie zupełnie innego znaczenia niż w pogodne letnie dni. Odległości zachowywane pomiędzy pojazdami w zimie muszą być co najmniej dwukrotnie większe niż latem.
3. Staraj się rozważnie reagować w przypadku wpadnięcia pojazdu w poślizg. Żeby wyprowadzić auto z poślizgu, trzeba właściwie kontrować kierownicą, a zahamować dopiero po wyprostowaniu toru jazdy. Najlepiej wychodzenie z niewielkich poślizgów przećwiczyć w bezpiecznym miejscu.
4. Jeśli planujesz dłuższą podróż, zadbaj o to, by odpowiednio wypocząć. Zmęczenie przy konieczności zachowania o wiele większej niż latem koncentracji może być przyczyną niewłaściwej reakcji.
5. Zadbaj o właściwą czystość szyb. Niedopuszczalne jest pozostawianie jedynie małego oczyszczonego z zalegającego śniegu i szronu pola.(poza tym to grozi mandatem, podobnie jak za zabłocone oświetlenie samochodu)
6. Przygotowanie pojazdu i zimowe wyposażenie. Warto w porę zadbać o wymianę akumulatora, jeżeli mieliśmy już z nim jakieś kłopoty. Koniecznie wymień płyn do spryskiwaczy, jeżeli miałeś płyn letni. W bagażniku przyda się mała łopata, skrobaczka do szyb oraz zmiotka do śniegu. Przydadzą się też preparaty odmrażające szyby czy zamki. Jeśli często wyjeżdżamy poza miasto, warto zaopatrzyć się w łańcuchy śniegowe. Przed wyjazdem w dłuższą podróż w zimowych warunkach pamiętajmy o zatankowaniu samochodu do pełna. Dodatkowo przyda się latarka i koc, a także ciepły napój w termosie i trwała żywność, np. batony, gorzka czekolada, itp.
Szerokiej drogi bez poślizgów!
Wykorzystane materiały:
http://www.technikajazdy.info/nauka-jazdy/wyprowadzic-z-poslizgu/
http://technika-jazdy.wieszjak.pl/bezpieczenstwo/253655,Jak-uniknac-poslizgu.html
http://www.interia.tv/wideo-zimowa-szkola-jazdy-wychodzenie-z-poslizgu,vId,702062