Już wiemy, ile od 1 lipca 2013 r. co miesiąc zapłacą płońszczanie za wywóz wytworzonych w domach odpadów. Radni przyjęli rozliczenie od ilości domowników i określili stawkę od osoby w wysokości 15 zł za śmieci zmieszane lub 11 zł za śmieci segregowane. Pierwszy podatek śmieciowy zapłacimy do 15 sierpnia przyszłego roku.
Od 1 lipca przyszłego roku wchodzi w życie Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Do końca 2012 r. samorządy gminne muszą jednak przyjąć kilka kluczowych uchwał budujących nowy system odbioru i gospodarki odpadami (stałymi, ciekłymi, zielonymi i innymi).
W skrócie - właścicielem wszystkich śmieci wytworzonych na danym obszarze jest gmina, która za obsługę tej codziennej produkcji swoich mieszkańców pobiera specjalną opłatę, tzw. podatek śmieciowy.
Ustawodawca przewidział cztery formy naliczania opłaty: od ilości mieszkańców/domowników danej nieruchomości, od powierzchni lokalu, od ilości zużytej wody, od gospodarstwa domowego. Dopuszczalne jest też połączenie wymienionych metod.
Podczas sesji 22 listopada 212 r. radni Płońska dokonali wyboru formy naliczania opłaty, ustalili jej wysokości oraz przyjęli wzór deklaracji do wypełnienia przez mieszkańców, a także określili terminy wnoszenia opłaty miesięcznej.
Ile zapłacimy
Od 1 lipca 2013 r. każdy mieszkaniec Płońska będzie obciążony podatkiem śmieciowym w wysokości podstawowej 15 zł. Kwota ta może ulec zmniejszeniu do 11 zł, jeżeli w deklaracji dotyczącej nieruchomości zamieszkałych wskażemy prowadzenie segregowania śmieci przed ich odbiorem. W ten sposób np. czteroosobowa rodzina zapłaci miesięcznie 60 zł lub 44 zł, jeżeli w określony sposób dokona segregacji śmieci. Podane kwoty są wartościami ostatecznymi, gdyż nie dolicza się do nich podatku VAT.
Ustalono też stawki opłat dla nieruchomości niezamieszkałych (zakłady pracy, sklepy, bary, restauracje i inne) gromadzone w pojemnikach i kontenerach.
Dla tej grupy producentów odpadów koszt będzie wyglądał następująco:
Odpady zmieszane (niesegregowane), pojemniki: 120 l- 21,10 zł, 240 l - 33,60 zł, 1100 l - 98,40, kontener o obj. 6,5 m3 - 480 zł.
Odpady segregowane, pojemniki: 120 l - 17,60 zł, 240 l - 28 zł, 1100 l - 82 zł, kontener o obj. 6,5 m3 - 400 zł.
Deklaracje i terminy
Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Płońsku z dnia 22 listopada 2012 r. do 31 stycznia 2013 r. w Urzędzie Miejskim w Płońsku trzeba będzie złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W przypadku nieruchomości zamieszkanych deklarację składa dorosły reprezentant domowników: właściciel lub współwłaściciel domu/mieszkania labo lokator lub zarządca. W deklaracji należy podać liczbę osób stale zamieszkujących nieruchomość (łącznie osoby dorosłe oraz dzieci). W tym dokumencie należy także wskazać sposób przygotowania śmieci do odbioru - selektywny lub zmieszany, a następnie wpisać kwotę 15 lub 11 zł i pomnożyć ją przez liczbę domowników. To będzie stanowiło podstawę do naliczania miesięcznej opłaty.
Taką deklarację trzeba dostarczyć do Urzędu Miejskiego w Płońsku do 31 stycznia 2013 r.W przypadku zmiany liczby osób zamieszkujących stale nieruchomość mamy 14 dni na poinformowanie o tym urzędu.
Określono też terminy wnoszenia opłat. Pierwszy raz podatek śmieciowy w wysokości samodzielnie określonej w deklaracji zapłacimy do 15 sierpnia 2013 r., a każdą następną opłatę do 15 dnia kolejnego miesiąca.
W przypadku nieruchomości będących siedzibami firm, instytucji, sklepów, barów etc. Jej reprezentant (właściciel, współwłaściciel, najemca etc.) również do 31 stycznia 2013 r. musi złożyć w urzędzie deklarację określającą m.in. sposób gromadzenia odpadów, ilość wywarzanych odpadów i kwotę podatku śmieciowego z tego wynikającą.
Rozliczenia indywidualne i zbiorowe
Deklarację dotyczącą nieruchomości, na których powstają odpady komunalne (domy, mieszkania) reprezentant mieszkańców składa w urzędzie w podanym wyżej terminie. Będzie jednak różnica we wpłatach comiesięcznej opłaty - właściciele lub najemcy nieruchomości jednorodzinnych (domy, działki etc) rozliczą się z urzędem bezpośrednio, natomiast mieszkańcy Spółdzielni Mieszkaniowej w Płońsku, ZGM lub innych wspólnot będą się rozliczać za pośrednictwem swojego zarządcy.
Oznacza to, że opłata śmieciowa w tych miejscach będzie tak jak dotąd zawarta w miesięcznym czynszu.
Ustalanie liczby mieszkańców
W deklaracji dotyczącej liczby osób zamieszkujących stale daną nieruchomość należy oczywiście podawać faktyczną liczbę domowników, łącznie z dziećmi niezależnie od ich wieku. Natomiast w przypadku osób uczących się poza Płońskiem (np. studentów bywających w domu rzadko) lub innych domowników zameldowanych, ale przebywających stale poza miejscem zamieszkania (np. za granicą) nie ma obowiązku ich ujmowania w deklaracji. Student zapłaci podatek śmieciowy np. w akademiku w Warszawie czy w Toruniu.
Innym zjawiskiem jest posiadanie kilku zamieszkałych nieruchomości w Płońsku. Osoba będąca w takiej sytuacji musi zostać ujęta w deklaracji dotyczącej miejsca stałego zamieszkania, czyli tam, gdzie powstają produkowane przez nią odpady.
Będąc z kolei właścicielem innej nieruchomości w Płońsku np. mieszkania w zasobach spółdzielni osoba taka albo samodzielnie wypełnia deklarację z podaniem liczby swoich lokatorów, albo musi dopilnować, by uczynił to lokator. W razie rozwiązanie umowy najmu i wyprowadzenia się lokatora deklaracja „idzie za nim" i sam dopełnia obowiązku poinformowania urzędu o zmianie adresu, albo właściciel nieruchomości w ciągu 14 dni od tego zdarzenia wypełnia w urzędzie deklarację korygującą.
Istotą ustawy i budowy systemu gospodarki odpadami w oparciu o taka metodę jaka przyjęto w Płońsku jest jak najbardziej dokładne policzenie faktycznych mieszkańców miasta, czyli faktycznych producentów śmieci.
Może być tak, że najemca lokalu mieszkalnego (np. mieszkania w spółdzielni czy domu jednorodzinnego) nie posiada meldunku w Płońsku, jednak z powodu stałego zamieszkania na terenie miasta ma obowiązek uiszczania comiesięcznej opłaty śmieciowej. Wówczas może zrezygnować z wykazania siebie w rejestrze macierzystej gminy po to, by podatek śmieciowy zapłacić tylko tam, gdzie faktycznie mieszka.
W przypadku kontroli ze strony zarządcy nieruchomości lub urzędu osoba zamieszkujące daną nieruchomość, które nie zadeklarowały tego faktu będą obciążane kosztami karnymi oraz grzywną.
Jak segregować - samorząd określi
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie stanowiła dochód gminy, z którego gmina będzie finansowała koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Z opłaty tej nie będą mogły być finansowane inne koszty funkcjonowania gminy. Na koszty funkcjonowania tego systemu będą się składały: odbieranie, transport, zbiórka, odzysk i unieszkodliwianie odebranych od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych, a także koszty obsługi administracyjnej systemu.
Z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą również pokrywane koszty stworzenia i utrzymania przez gminę punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w szczególności: zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii i akumulatorów, przeterminowanych leków, chemikaliów, w tym farb, rozpuszczalników i olejów odpadowych, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych, zużytych opon, odpadów zielonych, do których właściciele nieruchomości mogą bezpłatnie oddawać powyższe odpady komunalne.
Natomiast ilość frakcji do segregowania w domu (np. papier, szkło białe, szkło kolorowe, opakowania plastikowe, metale (puszki) i inne) zostaną określone i podane do wiadomości oddzielnie w ramach akcji informacyjnej, która będzie trwała nadal.
Uwaga: w przypadku zadeklarowania - na nieruchomości indywidualnej zamieszkałej lub na nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza -, że będzie się prowadziło określoną segregację odpadów odbiorca śmieci będzie kontrolował, czy deklaracja jest realizowana. Jeśli stwierdzi, że tak nie jest, to burmistrz może przywrócić karnie stawkę podstawową oraz naliczyć inne opłaty pieniężne opisane w ustawie.
Ważne
Po ogłoszeniu uchwały Rady Miejskiej w Płońsku z dnia 22 listopada 2012 r. w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego Urząd Miejski w Płońsku będzie rozsyłał lub wskaże miejsca i sposoby uzyskania deklaracji do wypełnienia.
Przypominamy:
- deklaracje dotyczące mieszkańców oraz firm i instytucji należy złożyć do 31 stycznia 2013 r. w Urzędzie Miejskim w Płońsku, ul. Płocka 39 (wejście od ul. 1 Maja).
- obowiązująca stawka podatku śmieciowego od osoby wynosi 15 zł miesięcznie. Można ją zmniejszyć do 11 zł, o ile deklarujący zobowiąże się do segregowania we wskazany sposób wytwarzanych odpadów.
- pierwszą opłatę należy wnieść do urzędu nie później niż do 15 sierpnia 2013 r.
Piotr Kaniewski
PS. Więcej informacji m.in. o sesji i gorączkowej atmosferze wprowadzania płońskiej opłaty śmieciowej, a także o tym, jak i czy mieszkaniec spółdzielni może realnie skorzystać z opłaty obniżonej, znajdą Państwo w artykule pt. „Śmieciowy ból głowy", który niebawem opublikujemy w portalu Płońsk24.pl