Prawdopodobnie żaden z analityków biznesu, jeszcze kilkanaście lat temu, nawet nie przypuszczał, że sprzedaż towarów i usług za pośrednictwem Internetu rozwinie się na tak niespotykaną skalę. Jak podają firmy badające rynek, takie jak Forrester, Gemius czy Eurostat, każdego roku wzrost sprzedaży internetowej w Polsce rośnie o około dwadzieścia procent. W Europie wzrost ten jest niewiele mniejszy. Internauci kupują w e-sklepach, na aukcjach internetowych oraz przez portale ogłoszeniowe, a ostatnio nawet za pośrednictwem serwisów social. Czy zatem przyszłość branży rysuje się w różowych barwach?
W raporcie firmy badawczej Forrester, prognoza na rok 2014 jednoznacznie wskazuje, że Klient - jego nastroje, upodobania, zainteresowania i gust, powinien stać się bezpośrednim priorytetem wszystkich działań marketingowych w sieci. Forrester określa to wręcz „obsesją" na punkcie Klienta. Firma podaje także, że na rynku e-commerce utrzymają się wyłącznie Ci, których model biznesowy obejmie oprócz wysokiej jakości towarów, równie wysoką jakość obsługi. Podobny model już funkcjonuje na zachodzie, a prym wiodą tu znane, światowe marki. To pokazuje jednoznacznie, że na polskim rynku na plan dalszy zejdą porównywarki cen, lub pozycja serwisu w wynikach wyszukiwarki, a wzrośnie świadomość wagi relacji B2K.
Według Forrestera, bardzo ważną rolę odegra w polskim handlu w Internecie marketing treści i jego wpływ na proces decyzyjny odbiorcy. Wartościowa i przyciągająca treść ma być najskuteczniejszym sposobem nowej walki o Klienta.
Kowalska w sieci
Statystyczny Polak robiący zakupy w sieci to kobieta, między 26 a 35 rokiem życia, mieszka w dużym mieście, skończyła studia i potrafi korzystać z komputera. Najczęściej w Internecie kupuje odzież i buty, w następnej kolejności sprzęt RTV i AGD, książki i płyty, wczasy dla rodziny, artykuły wyposażenia domu oraz zabawki; natomiast bardzo rzadko żywność. W głównej mierze w sieci kupuje prezenty dla męża i dzieci. Średnio na zakupy online wydaje od 100 do 300 PLN miesięcznie.
Pani Kowalska, posiada rozległe doświadczenie w kupowaniu przez Internet, zwykle ma zaufanie do tego typu transakcji. Ma świadomość, że zakupy u rzetelnego sprzedawcy nie grożą utratą pieniędzy. Wybierając produkt, Kowalska w głównej mierze kieruje się jego ceną, ale zanim kliknie „kup teraz", poczyta co o produkcie mówią inni. Pomimo kryzysu gospodarczego, e-handel w Polsce ma się bardzo dobrze, toteż Kowalska spodziewa się, iż w roku 2014 nadal będzie uprawiać regularne e-zakupy, a nawet wyda na nie miesięczne więcej niż dotychczas.
Wartość sprzedanych produktów poprzez e-sklepy oraz aukcje internetowe w Polsce, wynosi ponad 3% całości handlu w naszym kraju. To pokazuje, że sprzedaż w sieci dopiero raczkuje i na rynku internetowym jest jeszcze sporo pustego miejsca.
Smith, Müller i Garcia w sieci
Ostatnie badania Eurostatu mówią jednoznacznie, że już ponad 60% Europejczyków robi zakupy w Internecie. Najwięcej poprzez Internet kupują Brytyjczycy, najmniej Bułgarzy i Rumunii. Najchętniej w Europie z zakupów internetowych korzystają ludzie młodzi. Dostęp i aktywne korzystanie z Internetu deklaruje prawie 80% mieszkańców Europy, z czego prawie 60% zrobiło przynajmniej raz zakupy w Internecie. Podobnie jak w Polsce, w Europie najchętniej kupuje się odzież i obuwie a najmniej żywność. Gemius zaobserwował również bardzo ciekawe zjawisko, kobiety zdecydowanie chętniej zakupy robią w sklepach internetowych, mężczyźni natomiast chętniej kupują na aukcjach oraz uczestniczą w licytacjach. W przyszłości analitycy prognozują zdecydowany wzrost sprzedaży w sklepach internetowych kosztem aukcji internetowych. Związane jest to ze świadomym budowaniem marki poprzez firmy, które posiadają własne sklepy internetowe.
Artykuł dla Płońsk24 został przygotowany przez portal Evigo.pl specjalizujący się w branży e-commerce i multichannel retailing w Polsce i na Świecie.