Od czerwca tego roku w czterech miastach powiatu grodziskiego na Mazowszu działa program lojalnościowy wspierający rodzimy handel i usługi. „Zakupy z polecenia" to dobrowolna kooperacja firm lokalnych, które swoim klientom udzielają zróżnicowanych rabatów, jednocześnie gwarantując kolejną zniżkę w innej firmie działającej w programie.
Zasada działania programu, opracowanego przez "Start Pro" Fundację Rozwoju Pracy i Przedsiębiorczości z Milanówka, jest prosta. W każdym sklepie, zakładzie usługowym czy restauracji biorącym udział w inicjatywie „Zakupy z polecenia" klient przed sumowaniem rachunku musi zgłosić swój akces i otrzyma na paragonie specjalną pieczątkę.
W ciągu kolejnych 30 dni powinien z tym paragonem dokonać zakupu towarów lub usług w innej firmie działającej w programie i zostawić poprzedni paragon, wtedy otrzyma kolejny rabat i ostemplowany dowód zakupu.
Mając w ręku paragon kolejny, ma dalsze 30 dni na korzystanie z rabatu w następnej firmie. Zastrzeżenie jest takie, że ostemplowany paragon nie uprawnia do rabatu w miejscu jego uzyskania - trzeba mieć inny, ważny od innego partnera akcji.
Lokalna Inicjatywa Społeczna „Zakupy z polecenia" funkcjonuje w Grodzisku Mazowieckim, Brwinowie, Milanówku i w Podkowie Leśnej od czerwca 2014 r. Obecnie do programu przystąpiło 30 firm reprezentujących równe branże: handel spożywczy, restauracje, pizzerie, warsztat samochodowy, pływalnia miejska, sklep z kosmetykami i chemią domową, sklep papierniczy i komputerowy, przedszkole i sporo innych.
Zobacz, jak to działa w powiecie grodziskim - kliknij
Jednocześnie wszystkie zgłoszone do programu „Zakupy z polecenia" firmy honorują zasady rabatowe Karty Dużej Rodziny.
W Płońsku, poza państwową Kartą Dużej Rodziny, mamy karty w ramach lokalnego programu Rodzina 5+, do którego zgłosiło się dotąd zaledwie 9 firm lokalnych oraz instytucje miejskie.
To skłania do zadania pytania, czy płońscy przedsiębiorcy daliby radę dogadać się między sobą i stworzyliby podobny do grodziskiego program (lub licencyjny), czy też wzajemne wspieranie się w rzeczywistej walce o klienta jest niemożliwe?
W Grodzisku, Brwinowie, Milanówku i Podkowie Leśnej przynajmniej podjęli próbę nakręcania lokalnej gospodarki i włączania do tego mieszkańców. Czy jest to możliwe i potrzebne w Płońsku?
Piotr Kaniewski