Zapewnienie odpowiedniej temperatury i odpowiednich warunków do pracy związanych z warunkami atmosferycznymi to obowiązek każdego pracodawcy. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy - Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) reguluję tę kwestię.
Odpowiednia temperatura w pomieszczeniach pracy to jeden z elementów zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Nie ma znaczenia charakter wykonywanej pracy oraz jej miejsce, czy to będą pomieszczenia, czy teren otwarty.
W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do wykonywanej pracy, nie niższą niż 14°C (287 K), chyba że nie pozwalają na to względy technologiczne. Natomiast w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest lekka praca fizyczna i pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C (291 K). Pomieszczenia pracy powinny być zabezpieczone przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.
Na otwartej przestrzeni pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom odpowiedniej odzieży, obuwia zimowego, ochrony głowy, twarzy i rąk. Jednocześnie pracodawca ma obowiązek wyznaczyć odpowiednie miejsce do ogrzewania się, podgrzewania i spożywania posiłków. Pomieszczenia do ogrzewania się pracowników powinny mieć temperaturę co najmniej 16°C (289 K), a na każdego pracownika najliczniejszej zmiany powinno przypadać co najmniej 0,1 m2 powierzchni, przy czym całkowita powierzchnia pomieszczenia nie może być mniejsza niż 8 m2. Jeżeli pracodawca ze względu na rodzaj wykonywanych prac na otwartej przestrzeni w okresie zimowym nie jest w stanie zapewnić pracownikom odpowiednich pomieszczeń, w takim przypadku ma obowiązek wyznaczyć w pobliżu miejsca ich pracy odpowiednio urządzone źródła ciepła (np. tzw. koksowniki).
Uwaga - w wielu przypadkach to pracodawca musi zapewnić posiłki regeneracyjne. Sprawy z tym związane reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów z dnia 28 maja 1996r. (Dz.U. 1996 nr 60 poz. 279).
Jeżeli pracodawca nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, pracownicy mają prawo poprzez swoich przedstawicieli np. związków zawodowych lub Społecznych Inspektorów Pracy wymagać od pracodawcy przestrzegania i zapewnienia odpowiednich warunków pracy.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 207 § 2 Kodeksu Pracy pracodawca ma zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy przy wykorzystaniu osiągnięć nauki oraz techniki. W tym przypadku to pracodawca decyduje, w jaki sposób (odpowiadający przepisom) zapewni właściwą temperaturę w miejscu pracy, zarówno w pomieszczeniu jak też na otwartej przestrzeni.
Marcin Krawczyk
Specjalista ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, pedagog, administratywista
BHP DLA BIZNESU - Niepubliczna Placówka Oświatowa Kształcenia Ustawicznego (www.bhpdlabiznesu.pl)
Masz pytania? Pisz: lub komentuj.