Zachęcenie kupujących nie tylko do brania, ale także do sprawdzania paragonów wydawanych z kas fiskalnych - to cel akcji „Nie daj się oszukać - sprawdź paragon". Tegoroczna nowa odsłona prowadzonej od lat przez Ministerstwo Finansów akcji „Weź paragon" ruszyła w lipcu.
Prowadząc akcję ministerstwo chce zwrócić uwagę, że obok paragonów fiskalnych sprzedawcy wystawiają też paragony niefiskalne. Są one wystawiane przed fiskalizacją kasy i nie powinny być przekazane kupującemu jako dowód zakupu, jeżeli sprzedawca jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących.
- Zjawisko to nie jest powszechnie znane, ma jednak negatywny wpływ nie tylko na kondycję całego społeczeństwa jako odbiorcy usług finansowanych przez państwo, jak edukacja czy bezpieczeństwo, ale również na uczciwą konkurencję w poszczególnych branżach. Stąd decyzja o rozszerzeniu zakresu kampanii paragonowej - mówi wiceminister finansów, pełnomocnik rządu ds. informacji i edukacji finansowej Izabela Leszczyna. - Wierzę, że nasza akcja będzie cieszyć się dużym społecznym zainteresowaniem, bo propaguje takie wartości jak uczciwość i współodpowiedzialność za państwo - dodaje.
Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie stanowiące, że w przypadku świadczenia takich czynności jak np. usługi fryzjerskie, kosmetyczne, kosmetologiczne, prawnicze, usługi opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, usługi związane z wyżywieniem świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne konieczne jest stosowanie kas rejestrujących. Niemniej jednak przy wprowadzaniu wymogu bezwzględnego ewidencjonowania zdecydowano się na wprowadzenie okresu przejściowego na zainstalowanie kasy (2-3 miesięcy od rozpoczęcia ich wykonywania). Oznacza to, że podatnik otwierający nową działalność gospodarczą np. w zakresie usług fryzjerskich (który nie prowadził wcześniej w ogóle działalności) ma 2-3 miesięcy (w zależności od tego kiedy w miesiącu dokona pierwszej czynności) na zainstalowanie kasy.
Przykładem branży, w której zjawisko paragonów niefiskalnych jest szczególnie zauważalne, jest gastronomia. Jako paragon funkcjonuje tu często tzw. rachunek lub paragon kelnerski.
Dlatego dziś zwracamy uwagę konsumentów nie tylko na egzekwowanie paragonu - prosimy również o jego sprawdzenie. Każdy paragon fiskalny zawiera charakterystyczne elementy, takie jak:
- centralnie umieszczony napis „Paragon fiskalny";
- NIP wystawcy, jego nazwę i adres;
- nazwę towaru lub świadczonej usługi;
- cenę;
- logo i numer unikatowy kasy.
Akcja „Nie daj się oszukać - sprawdź paragon" skierowana jest przede wszystkim do konsumentów, bo to oni otrzymują paragony i mają możliwość ich sprawdzenia. Ministerstwo chce zwrócić uwagę, że zarówno w przypadku niewydania paragonu, jak również wydania paragonu niefiskalnego, wartość podatku i tak z reguły jest pobierana od konsumenta. To konsument płaci podatek w cenie towaru lub usługi, podatek który nie zawsze trafia do budżetu, czasem do kieszeni nieuczciwego sprzedawcy.
Pamiętajmy: paragon fiskalny jest dowodem uczciwie prowadzonej działalności sprzedawcy. Dlatego do tej akcji zapraszamy również uczciwych przedsiębiorców. Dla nich w ramach akcji przygotowano materiały informacyjne do pobrania - baner internetowy i plakat. Zachęcamy do pobierania materiałów z zakładki Działalność edukacyjna - kliknij i eksponowania ich na własnych stronach internetowych i w siedzibach przedsiębiorstw.
Poprzez włączenie się do naszej kampanii, wspierasz samego siebie - walczysz z oszustwami i wspierasz rozwój państwa.
Loteria paragonowa
Promując uczciwy obrót gospodarczy ministerstwo finansów od października uruchomi loterie dla kupujących towary i usługi. Zasada udziału w niej jest prosta - każdy, kto ma ukończone 18 lat na specjalnej platformie cyfrowej będzie mógł zarejestrować swój paragon, jeśli wartość zakupu przekracza 10 zł; będzie można rejestrować dowolną ilość paragonów. Pierwsze losowanie nagród odbędzie się w listopadzie br. Nagrody to samochody marki Opel (różne modele) oraz sprzęt elektroniczny.
- Wierzę, że loteria okaże się sukcesem i będzie cieszyć się dużym społecznym zainteresowaniem, bo propaguje takie wartości jak uczciwość i współodpowiedzialność za państwo. Jej cel jest prosty - chcemy uświadomić Polakom jak ważna jest ich rola w kształtowaniu uczciwego obrotu gospodarczego. Loteria to forma podziękowania za ich codzienny pozytywny wkład oraz promocja idei uczciwej konkurencji - mówi wiceminister finansów i pełnomocnik rządu ds. informacji i edukacji finansowej Izabela Leszczyna.
( na podst. materiałów Ministerstwa Finansów, PK)