Zapewne każdy posiadacz drukarki choć raz rozważał zakup alternatywnych materiałów eksploatacyjnych, konkretnie tuszu lub tonera. Poszukując w sieci informacji na ten temat, można spotkać się z różnymi opiniami - jedne są bardziej obiektywne, podczas gdy inne podporządkowuje się konkretnej linii marketingowej producenta.
Wytwórcy towarów spod znaku OEM (z ang. Original Equipment Manufacturer) starają się wmówić posiadaczom ich urządzeń, że zamienniki odznaczają się nie tylko gorszą jakością od materiałów licencjonowanych, ale też rażąco zwiększają awaryjność sprzętu. Wychodząc naprzeciw negatywnym opiniom, producenci zamienników dowodzą, że zyski z zakupu ich asortymentu są realne. Jakie zatem korzyści płyną ze stosowania zamienników?
Najlepszą opinią klientów cieszą się firmy udzielające kilkuletniej - a niekiedy nawet dożywotniej gwarancji na sprzedawane towary (jak choćby http://www.asarto.pl/). Oznacza to, że nabywca nie ponosi ryzyka zakupu przysłowiowego kota w worku, gdyż przysługuje mu pełne prawo do złożenia reklamacji.
Wydajność zamienników, wbrew często rozpowszechnianym opiniom, jest taka sama lub wyższa niż w przypadku produktów OEM. Oznacza to, że klient zyskuje co najmniej tyle samo po kilkukrotnie niższej cenie! W grę wchodzą zatem wymierne oszczędności (które w perspektywie rocznego obrotu firmy mogą sięgnąć wiele tysięcy złotych).
Wysoka konkurencja na rynku powoduje ponadto, że ich twórcy muszą dbać o należytą jakość swoich towarów oraz dobre relacje z kontrahentami, polegające m.in. na udzielaniu fachowej porady w przypadku ewentualnych wątpliwości co do wyboru właściwego zamiennika. Bezpieczeństwo użytkowania i zgodność z określonym przeznaczeniem stanowią w związku z tym priorytet w branży produktów alternatywnych.
Obrót materiałami eksploatacyjnymi do urządzeń biurowych ma jeszcze jeden ważny aspekt. W myśl obowiązujących przepisów, konkretnie ustawy o odpadach (Dz.U. 2013 poz. 21 - dostępna na stronie http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20130000021) zużyte kartridże i tonery stanowią szkodliwy dla środowiska odpad i muszą być utylizowane przez organy posiadające wymagane zezwolenia. Każdy rzetelny producent materiałów alternatywnych musi w związku z tym działać zgodnie z prawem, co narzuca na niego dodatkowe obwarowania i sprawia, że przed dopuszczeniem swoich towarów do obrotu musi spełnić szereg restrykcyjnych warunków. Ma to niebagatelne znaczenie kontrolne, gdyż klient łatwo może przekonać się, czy dana firma nie łamie przepisów.
Podsumowując, na zakupie zamienników u dobrego producenta możemy zyskać:
- dożywotnią gwarancję wysokiej jakości nabywanego produktu
- wydajność porównywalną, a często znacznie przewyższającą materiały OEM
- cenę kilkakrotnie niższą od tej, którą należy uiścić za towar licencjonowany
- bezpieczeństwo użytkowania i całkowitą zgodność z opisem
- rzetelną obsługę i fachową poradę w przypadku wyboru odpowiedniego produktu
- uproszczone procedury reklamacji i wymiany uszkodzonego towaru
- bezpłatną utylizację zużytych tonerów, będących, w myśl obowiązujących przepisów, szkodliwymi odpadami.