Na co dzień, w prawdziwym gąszczu sztuczek prawnych i handlowych, przeciętny klient np. banku, sieci telefonicznej czy zwykłego sklepu spożywczego może się pogubić. Co gorsza, często wie, że został wprowadzony w błąd, ale równie często nie wie, jak zawalczyć o swoje. Zbigniew Pawłowski, dyrektor Delegatury Inspekcji Handlowej w Ciechanowie mówi: pomagamy i dalej będziemy to robić.
Okazją do zainteresowania konsumentów naszymi prawami jest Światowy Dzień Konsumenta, przypadający 15 marca. Fety z tej okazji nie będzie, bo trudno świętować, gdy rocznie do jednego tylko oddziału IH trafiają tysiące skarg i próśb o pomoc ze strony konsumentów.
- Dlatego ten dzień jest po prostu okazją do propagowania Praw Konsumentów - mówi dyrektor Zbigniew Pawłowski, zwracając uwagę na prawa pisane wielka literą. - Wszyscy jesteśmy konsumentami. Codziennie dokonujemy drobnych zakupów na potrzeby własne i rodziny, trochę rzadziej czynimy zakupy większe, poważniejsze. Niestety często z różnych powodów jesteśmy niezadowoleni z tych zakupów, ze sposobu, w jaki zostaliśmy potraktowani, o czym także media informują. Głośne są ostatnio sprawy o sprzedaży towarów na pokazach i nieuczciwych promocjach - wylicza dyrektor Inspekcji Handlowej w Ciechanowie.
Jak sobie radzić w takich sytuacjach? Jakie mamy prawa? Gdzie szukać pomocy?
Jako konsumenci mamy zagwarantowane ustawami:
prawo do informacji: o towarze, jego właściwościach, cenie , wytwórcy, sprzedawcy i wszystkich innych istotnych dla kupującego okoliczności, mających wpływ na podejmowane decyzje,
prawo do wyboru: towaru, miejsca i sposobu zakupu, sprzedawcy, sposobu dochodzenia ewentualnych roszczeń,
prawo do bezpieczeństwa: wszystkich produktów konsumenckich zarówno tych prostych jak i bardziej skomplikowanych,
prawo do reklamacji: cywilno-prawnych roszczeń wobec sprzedawców i gwarantów z tytułu niezgodności towarów z umową, zastrzeżeń do jakości i sprawności,
prawo do ochrony i pomocy: w sytuacjach, gdy interesy konsumentów są zagrożone lub naruszone.
Na co dzień strażnikiem interesów i praw konsumentów jest Inspekcja Handlowa służąca konsumentom informacją o obowiązujących w handlu i usługach regułach, poradą w konkretnych przypadkach, pomocą w dochodzeniu indywidualnych roszczeń konsumenckich.
Z drugiej strony Inspekcja Handlowa eliminuje z rynku, poprzez ustalenia kontrolne, produkty mogące zagrażać zdrowiu i życiu konsumentów, produkty nieodpowiedniej jakości lub takie, które nie powinny i nie mogą znajdować się w sprzedaży.
Wszelką profesjonalną bezpłatną pomoc i poradnictwo konsumenci mogą uzyskać w biurze Delegatury Inspekcji Handlowej w Ciechanowie przy ul. 17 Stycznia 7 (pokój 315, codziennie w godzinach od 8:15 do 16:15, a w każdą środę do godz. 18,00). W dniach 12-14 marca 2014 IH wydłuża dyżury do godz. 18:00.
Pytania i wątpliwości w sprawach konsumenckich można także zgłaszać telefonicznie pod numerem 23-672-27-52 lub mailowo na adres
- Natomiast z okazji Światowego Dnia Konsumenta życzę wszystkim Państwu Konsumentom wyłącznie udanych zakupów i tylko solidnych sprzedawców - mówi Zbigniew Pawłowski dyrektor Delegatury IH w Ciechanowie.(P)
PS. Na rzecz konsumentów działają również powiatowi rzecznicy. W przypadku powiatu płońskiego funkcję Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów pełni mec. Anna Magnuszewska. Biuro naszego rzecznika mieści się w budynku starostwa w Płońsku, przy ul. ZWM.
Nie jest to informacja konkurencyjna wobec Inspekcji Handlowej, ponieważ obie instytucje ściśle ze sobą współpracują w zakresie interwencji i poradnictwa na rzecz konsumentów.